Činnosti našeho fotokroužku je rozdělena na část teoretickou a praktickou, která se ještě dělí na vlastní fotografování a následnou úpravu fotografií na počítači. Žáci používají školní fotoaparát Panasonic DMC-FZ8, nebo Panasonic DMC-FZ 50 a Canon 40D. Pokud má žák zájem, může použít i svůj vlastní digitální fotoaparát.
- Rozdělení fotografických přístrojů
- Jednotlivé části fotoaparátu
- Seznámení s Panasonic F-8
- Práce se stativem
- Hloubka ostrosti
Malá hloubka ostrosti se používá pro oddělení objektu od pozadí (pozadí se rozmaže) nejčastěji se používá pro portréty. Velká hloubka ostrosti se naopak uplatní u fotografií krajiny.
- Ostření
- Clona
Clona reguluje množství světla, která projde objektivem za jednotku času. Také platí, že čím větší clona (menší otvor v objektivu), tím bude větší hloubka ostrosti.
- Fotografování kapky
Na fotoaparátu nastavíme Manuální režim. Doba expozice 1/1000 s a clona F 11. Fotíme se zapnutým bleskem. Fotoaparát je nutné mít na stativu a fotit samospouští.
- Fotografování mince
Jako podklad jsme použili starý oprýskaný kousek dřevěné desky na který jsme pokládali různé mince a starožitné předměty. Fotoaparát byl umístěný na stativu.
- Fotografování "rez"
Zde jsme použili starý a zrezlý kousek plechu, který nám vytvořil efektní podklad pro různé zrezivělé objekty, kterých nalezneme na každé staré chalupě dostatek.
- Fotografování kniha
Do rozevřené knihy jsme postavili (někdo i položil) snubní prsten. Halogenovou svítilnou jsme prsten nasvítili tak aby nám vytvořil vržený stín ve tvaru srdíčka.
- Seznámení s programem Zoner Photo Studio 11 Professional
Na naší škole používáme Zoner Photo Studio 11
- Tvorba a editace www stránek fotokroužku
Každý žák má vytvořený prostor pro ukládání svých fotografií . Na stránkách budeme psát o činnosti fotokroužku, různé rady pro začínající fotografy ...
- Výběr fotografií k tisku na výstavu - Vánoční trhy 2008
- Fotografování pastelky
Pokusili jsme se vytvořit pěkné fotografie i ze školních pomůcek. Správně vyrovnané pastelky nám poskytly zajímavé obrazce. Každý žák měl možnost vymyslet si ten svůj vlastní.
V Zoner - editoru již umíme:
- načíst svoji fotografii do editoru
- zmenšit rozlišení fotografie na velikost pro web
- uložit fotografii v JPEG pro webové stránky
- používat klonovací razítko
- vytvořit kolem fotografie jednoduchý rámeček
- jednoduché úpravy barev
- srovnat hodnoty histogramu
- Promítání filmu " Kouzlo makrofotografie"
- Fotografování starých hodinek
Staré, památeční hodinky nalezneme snad v každé rodině. Žáci si volí stranu hodinek a úhel pohledu. Je zajímavé, že nejlepší nápady a pohledy si vybírají žáci prvních ročníků, kteří mají zájem aby jejich fotografie byla ta nej....
- Fotografování kresleného obrázku
Všichni žáci si nakreslili na čtvrtku panáčka, který se bojí že bude vygumovaný.
- Deformace svého portrétu
Nafotili jsme každému žákovi svůj vlastní portrét, který jsme pomoci speciálního prográmku upravovali. Při deformacích jsme se docela pobavili. Přesto vše jsme výsledky raději nikde neprezentovali.
- Fotografování skla
Použili jsme broušené skleničky a poháry, které jsme nasvítili z různých úhlů. Fotoaporát byl umístěn na stativu. Každý žák si další hodinu kroužku upravil svou fotografii na počítači sám.
- Fotografování orchideje
Ze třídy 1.B jsme si vypůjčili krásnou orchidej a pokusili jsme se ji vyfotografovat. Protože jsme chtěli mít obrázky co nejostřejší, tak jsme fotoaparát umístili na stativ a využili jsme funkci "předsklopení zrcátka". Clonou jsme ovlivňovali hloubku ostrosti.
- Jarní motivy
Konečně přišlo jaro! Společně jsme několikrát využili krásného počasí a vydali se do okolí naší školy fotografovat krásně rozkvetlé stromy a keře.
- Přání ke Dni matek
Protože již umíme ovládat editor fotografií, pokusili jsme se vytvořit jednoduché přáníčko pro naše maminky k jejich jarnímu svátku. Přání jsme vytiskli a každý ho předal své mamince.
- Ovoce
Při focení ovoce jsme opět použili stativ a samospoušť. Nejtěžší bylo naaranžovat ovoce pěkně vedle sebe. Důležité bylo také zvolit bílé pozadí, aby na fotografii nerušilo. Dalším úkolem bylo poskládat "ovocné jablko" z různých kousků. A nakonec jsme vše snědli.....
Náš fotokroužek se zůčastnil výstavy -
120 let prvního klubu fotoamatérů v Čechách
- KOUŘ
Nejdříve jsme vyfotografovali kouř z vonné tyčinky na tmavém pozadí. Výřez jsme otáčeli vertikálně a horizontálně až jsme získali čtyři stejné, ale jinak otočené obrazce, které jsme vložili do čistého listu. Výsledek byl velice efektní.
- Valentýnská přání
Pro své nejbližší každý žák v editoru vytvořil jednoduché Valentýnské přání, které jsme potom vytiskli.
- ŠACHY
Ze školního šachového kroužku jsme si zapújčili šachovnici a figurky. Každý si promyslel jaké zvolí postavení figurek na fotografii. Potom jsme pracovali s hloubkou ostrosti, která je důležitá k oddělení hlavního objektu od ostatních figurek.
- Foto-beseda
V pondělí 29. března se v učebně biologie sešli všichni fotografičtí nadšenci, kteří navštěvují fotokroužek. Pan Nechvátal k nám pozval pana Šilhu, vynikajícího fotografa, který nám ukázal výsledky své několikaleté práce. Jednalo se o fotky afrických zvířat. Hlavními hvězdami byli lvi, krokodýli, pakoně při obrovské migraci, gepardi a spousta dalších. Pan Šilha také popisoval jak se v Africe fotí, jaké to nese obtíže a také nám prozradil jak dobře fotit.
- Malování světlem
Pokusili jsme se o techniku, která se nazývá - malování světlem. Před tmavé pozadí jsme umístili skleničku, okolo které jsme pomocí malé baterky vytvářeli různé světelné obrazce. Výsledek nás mile překvapil
- PŘÁNÍ KE DNI MATEK
Nejdříve jsme si připravili vhodný motiv, který jsme vyfotili a použili jako základ pro přaní pro naše maminky. V editoru jsme pak vkládali ozdobný text. Přání jsme vytiskli a předali maminkám.
- Nahnuté skleničky
Dnešním cílem bylo - vyfotit skleničky s nahnutou hladinou. Hlavním úkolem pro žáky bylo vymyslet jak to zařídit, aby vznikl tento pěkný efekt. Zda se nám to podařilo vidíte na našich fotografiích.
- Svíčky
Při focení svíček, které byly umístěny před tmavým pozadím na skleněné podložce jsme si opět hráli s hloubkou ostrosti. Každý si vyfotil jeden motiv s velkou a malou clonou. Na počítači jsme potom vybírali ten lepší.
- Pěna
Na talíř, který jsme nasvítili lampičkou zespodu jsme vytvořili pěnu. Každý si našel úhel záběru, který mu vyhovoval. Potom nám dalo ještě hodně práce upravit fotografii tak, aby byla pěkná.